Pagina's

vrijdag 18 september 2015

Mittenwald Teaser 02: Het Gouden Huis

Hitler hield van muziek, maar ook van grootschalige architectuur. Hij was bovendien een hevig bewonderaar van het keizerlijke Rome [1] en van de Oude Grieken.
Vanaf 1933 begon Hitler Rome en de Grieken aan te duiden als een passende bron van klassieke invloeden voor de Duitsers. Hij zei: '… Elk politiek heldhaftig tijdperk zoekt in zijn kunst meteen naar bruggen naar een niet minder heroïsch verleden. De Grieken en Romeinen komen plots heel dichtbij, omdat al hun wortels in een stichtend ras liggen, en daarom hebben de onsterfelijke verworvenheden van de oude volken een begerenswaardige invloed op hun raciaal verwante nakomelingen.' [2]
Samen met de architect Albert Speer ontwierp hij wat een architectonische hoogtepunt in Berlijn had moeten worden: de Volkshalle [3], ook wel Grosse Halle of Ruhmeshalle genoemd. Het gebouw had een enorme koepel tot 290 meter hoog, vele malen groter dan de Sint-Pieter in Rome. Het was geïnspireerd op het Pantheon van Hadrianus in Rome dat Hitler in 1938 bezocht.

Bundesarchiv Bild 146-1986-029-02, "Germania", Modell "Große Halle"



De Volkshalle moest de Duitse hegemonie over Europa belichamen, waar Hitler als een cosmocraat - een Heer over de Wereld - voor zijn Herrenvolk zou verschijnen. Het was in finale zin bedoeld als een tempel voor de publieke aanbidding van Hitler. Een deel van de hal aan de noordzijde zou met een enorme gouden mozaïek bedekt worden en een adelaar van 24 meter hoog huisvestenn met daaronder Hitlers tribunaal. Het had moeten verrijzen in de nieuwe wereldhoofdstad Germania, de nieuwe naam voor Berlijn.

Het masterplan model van een herschapen Berlijn
en.wikipedia.org/wiki/Nazi_architecture


Met de bouw werd echter nooit begonnen nadat bleek dat de slappe grond onder Berlijn het gigantische gewicht van het gebouw niet kon dragen.
De Volkshalle zou stellig overeenkomsten getoond hebben met het met goud, ivoor en edelstenen uitbundig versierde megalomane complex, dat keizer Nero - rampzalig verkwistend - in het centrum van Rome voor zich had laten bouwen. Deze Domus Aurea of Gouden Huis bestond uit een villa, tuinen en technische hoogstandjes, verspreid over een grote oppervlakte. Veertig jaar na de dood van Nero was het overigens al helemaal weggevaagd. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Domus_Aurea

De Marsch-Impromptu alludeert op de Volkshalle en de Domus Aurea door de belichting van een gebouw in Mittenwald. Wil u weten welk gebouw dat is? Mmm, dan zou ik toch maar een Rauna-abonnement overwegen... 



[1] John T. Quinn, "The Ancient Rome of Adolf Hitler," Classical Bulletin 76 (2000): pp. 141-156.
[2] “Adolf Hitler: A Psychological Interpretation of His Views on Architecture, Art, and Music”, Sherree Owens Zalampas, Popular Press, 1990
[3] en.wikipedia.org/wiki/Volkshalle

Geen opmerkingen: