Hitler hield van muziek, maar ook
van grootschalige architectuur. Hij was bovendien een hevig bewonderaar van
het keizerlijke Rome [1]
en van de Oude Grieken.
Vanaf 1933 begon Hitler Rome en de Grieken aan te duiden als een passende bron van klassieke invloeden
voor de Duitsers. Hij zei: '… Elk politiek heldhaftig tijdperk zoekt in zijn
kunst meteen naar bruggen naar een niet minder heroïsch verleden. De Grieken en
Romeinen komen plots heel dichtbij, omdat al hun wortels in een stichtend ras
liggen, en daarom hebben de onsterfelijke verworvenheden van de oude volken een
begerenswaardige invloed op hun raciaal verwante nakomelingen.' [2]
Samen met de architect Albert
Speer ontwierp hij wat een architectonische hoogtepunt in Berlijn had moeten worden: de Volkshalle [3],
ook wel Grosse Halle of Ruhmeshalle genoemd. Het gebouw had een
enorme koepel tot 290 meter hoog, vele malen groter dan de Sint-Pieter in
Rome. Het was geïnspireerd op het Pantheon van Hadrianus in Rome dat Hitler in
1938 bezocht.
Bundesarchiv Bild 146-1986-029-02, "Germania", Modell
"Große Halle"
De Volkshalle moest de Duitse
hegemonie over Europa belichamen, waar Hitler als een cosmocraat - een Heer over de
Wereld - voor zijn Herrenvolk zou verschijnen. Het was in finale zin bedoeld
als een tempel voor de publieke aanbidding van Hitler. Een deel van de hal aan
de noordzijde zou met een enorme gouden mozaïek bedekt worden en een adelaar van
24 meter hoog huisvestenn met daaronder Hitlers tribunaal. Het had moeten
verrijzen in de nieuwe wereldhoofdstad Germania, de nieuwe naam voor Berlijn.
Het masterplan model van een herschapen Berlijn
en.wikipedia.org/wiki/Nazi_architecture
Met de bouw werd echter nooit
begonnen nadat bleek dat de slappe grond onder Berlijn het gigantische gewicht
van het gebouw niet kon dragen.
De Volkshalle zou stellig
overeenkomsten getoond hebben met het met goud, ivoor en edelstenen uitbundig
versierde megalomane complex, dat keizer Nero - rampzalig verkwistend - in het centrum
van Rome voor zich had laten bouwen. Deze Domus Aurea of Gouden Huis bestond uit een villa, tuinen en technische hoogstandjes, verspreid over een grote oppervlakte. Veertig jaar na de dood van Nero was het overigens al helemaal weggevaagd. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Domus_Aurea
De Marsch-Impromptu alludeert op
de Volkshalle en de Domus Aurea door de belichting van een gebouw in Mittenwald.
Wil u weten welk gebouw dat is? Mmm, dan zou ik toch maar een Rauna-abonnement overwegen...
[2] “Adolf
Hitler: A Psychological Interpretation of His Views on Architecture, Art, and
Music”, Sherree Owens Zalampas, Popular Press, 1990
Geen opmerkingen:
Een reactie posten